Junioren

De junioren trainen het hele jaar door in de winter- en zomertraining.

De trainers die de junioren trainen zijn:

Zomer

Remco Pieper
Remco is de hoofdtrainer van de STG Albergen.
Hij verzorgt voor de oudere langebaan- en marathonrijders de droogtraining, fietstraining en skeelertraining. De skeelertraining wordt op vrijdagavond in de buurt van Hengelo op (langs) de openbare weg gehouden waarbij de nadruk op de duurtraining ligt.

Mark Damhuis
Mark Damhuis is ST-3 Trainer (schaatstrainer-coach niveau 3)
Mark verzorgt voor de dames en de jongere junioren de droogtraining, fietstraining en skeelertraining.
De skeelertraining wordt op vrijdagavond gehouden op skeelerbaan van de Hengelose IJsclub (HIJC) of op het industrieterrein Oosterweel in Hengelo.

Winter

Remco Pieper geeft training op maandag- en vrijdagavond.

Mark Damhuis geeft training op woensdagavond.

Wilco Mensink assisteert Mark op de woensdagavond.

 

Zomertraining

Om goede prestaties te leveren op het ijs wordt er ook gedurende de zomer flink getraind. We gaan gedurende het zomerseizoen trainen (op woensdag avond), skeeleren (vanaf juni op vrijdagavond) en fietsen (op zondagochtend).  Deze voorbereiding is nodig om te werken aan en het verbeteren van de basisconditie. Daarbij wordt er gewerkt aan de lenigheid, kracht en snelheid. Er wordt aandacht besteed aan core-stability oefeningen, coordinatietraining, sprongtraining en diverse vormen van recreatietraining. Dit lijkt veel en intensief: nou dat is het ook! Gelukkig vindt de opbouw van de trainingen via ‘periodisering’ plaats. De training kent een trapsgewijze opbouw gedurende een aantal weken, gevolgd door een periode van lagere trainingsomvang en intensiteit.
Het doel is om aan het eind van het zomerseizoen (eind september) optimaal voorbereid op het winterseizoen te zijn. Er moet een goede basis voor het winterseizoen gelegd zijn.

Op zondagochtend wordt er vanaf 09:00 uur gedurende 2 a 3 uur gefietst. De startlocatie wordt door de trainer bepaald. De intensiteit wordt bepaald afhankelijk van de deelnemers en de fase van de trainingsopbouw. De ene keer wordt er op een ontspannende manier veel kilometers gemaakt waarbij er onderweg intensieve krachtsoefeningen plaatsvinden (korte tempoversnellingen, trappen met een (1) been, etc). De andere keer worden er veel heuvels en/of viaducten beklommen.

Vanaf juni wordt er op vrijdagavond vanaf 19:00 uur geskeelerd.
Dit doen we op het bedrijventerrein Oosterveld in Hengelo, adres: Oosterveldsingel 7, 7558 PJ, Hengelo.
Of op de skeelerbaan van HIJC, adres: Van Alphenstraat 17, 7556 JT Hengelo.

Tijdens het skeeleren wordt in het begin veel aandacht aan de techniek besteed. Zodra we op de baan van HIJC skeeleren wordt er met name gewerkt aan de uitvoering van de bochtentechniek.

De zomertrainingen bevorderen de prestaties op het ijs gedurende het winterseizoen.

 

Wintertraining

In de winter trainen de junioren op het ijs van ijsbaan Twente. De junioren trainen 3 keer in de week op maandag, woensdag en vrijdag. Ze trainen dan van half 7 tot tien over half 8.Tijdens de ijstraining wordt er veel gelet op de techniek van de schaatsers. De techniek is belangrijk om het schaatsen lang vol te kunnen houden en sneller te kunnen schaatsen. Op maandag en woensdag wordt er veel aandacht aan de techniek en de opbouw conditie besteed. De vrijdagavond staat in het teken van de voorbereiding op de wedstrijden gedurende het weekend.
In het begin van de week krijg je een mail van je trainer over hoe de training er die week uitziet en waar je aan moet denken tijdens het schaatsen.

De junioren hebben meestal op zaterdag of zondag wedstrijden. Hier kunnen ze zichzelf voor inschrijven. Je kunt verschillende wedstrijden rijden: langebaan of marathon.

Tijdens de langebaan wedstrijden kun je verschillende afstanden rijden zoals 500, 1000, 1500 en 3000 meter.
Daarnaast zijn er ook nog supersprint wedstrijden. Tijdens deze wedstrijden wordt er gereden over 100 en 300 meter.

Ook kunnen er marathon wedstrijden verreden worden. Deze wedstrijden worden over een bepaald aantal rondes verreden. Het aantal rondes lig aan de klasse waar je in zit, maar ook of je een jongen of meisje bent. De jongens rijden 60, 80 of 100 rondes. De meisjes rijden 40, 50 of 60 rondes.